ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Елективний курс “Екологічне виховання учнів в позакласний час під час вивчення фізики”. Складається з метою розв’язати екологічні проблеми, зберегти природу для нащадків під силу тільки людям з високим рівнем екологічної культури і високим почуттям відповідальності за результати своєї діяльності в природі. Комплексний характер екологічних знань обумовлює те, що вивченням предметної області екології займаються природничі, суспільні і технічні науки. Повне уявлення про екологічні проблеми можна сформулювати тільки на меж предметній основі.
Важливою вимогою до методів навчання є те, що вони повинні стимулювати інтерес до фізико-екологічного матеріалу і сприяти розвитку мотивації природоохоронної діяльності учнів. Значною мірою реалізації цих вимог відповідають пізнавальні ігри, навчальні дискусії, створення емоційно-моральних ситуацій.
Одне з головних місць в екологічному вихованні учнів посідає формування в них екологічних умінь і навичок, виробленню вміння оцінювати стан навколишнього середовища сприяє залучення учнів до виконання вправ на:
         Знаходження значень фізичних величин у довідниках;
         Вимірювання значень фізичних величин за допомогою приладів;
         Обчислення значень фізичних величин за формулами і показами приладів;
         Розв’язування задач і аналіз знайдених результатів.
         Процес екологічної освіти даного курсу починається з вивчення фізики у 7-8 класах і має деякі характерні особливості:
      Він є логічним продовженням процесу екологічної освіти в попередніх класах, оскільки до складу природознавства, біології і фізичної географії входить багато елементів екологічних знань;
      Він будується на елементах тих фізичних знань, які дістають учні в курсах природознавства, фізичної географії, біології;
      Обмеженість природничо-наукових знань на цьому ступені вивчення фізики зумовлює відсутність умов для формування уявлення про природу як цілісну систему.
      Даний курс розв’язує слідуючи задачі:
Розвиток пізнавальних інтересів, інтелектуальних та творчих здібностей учнів під час самостійного набування знань і навичок з фізики, використовуючи різноманітні джерела інформації в тому числі засобів сучасних інформаційних технологій;
      Поширення знань про матеріальний світ і методах наукового пізнання природи;
      Набування вмінь проводити спостереження, планування і виконання експериментів, пропонувати гіпотези і будувати моделі для пояснення експериментальних фактів;
      Виховання навичок співробітництва, поважного відношення до думки опонента в процесі дискусії, розвиток здібностей давати морально-етичну оцінку фактам;
      Очікувальні результати занять:
      Розвиток пізнавальних інтересів, інтелектуальних та творчих здібностей на основі досліду самостійного набування нових знань, аналізу і оцінки нової інформації;
      Отримання уявлень про методи наукового пізнання природи і сучасної фізичної картини світу;
      Свідоме самовизначення учнів відносно профілю подальшого навчання або професіональної діяльності;
      Набування досвіду пошуку інформації з заданої теми, складання реферату і усного докладу з даного реферату, навичок проведення дослідів з використанням простих фізичних приладів і аналізу отриманих результатів.
Курс побудовано з опорою на знання та вміння, які отримали учні при вивченні фізики в школі.
При вивченні даного елективного курсу акцент робиться не стільки на набування додаткової суми знань з фізики, скільки на розвиток здібностей самостійно набувати знання, критично оцінювати отриману інформацію, висловлювати свою точку зору, вислуховувати інші думки і конструктивно обговорювати. Тому ведучими формами занять можуть бути семінари та практичні заняття. Теми наступних семінарів оголошуються заздалегідь і кожен учень має можливість виступити з основним повідомленням на одному з занять. На семінарських заняттях виступають учні, які підготували демонстраційний експеримент, який ілюструє ті досліди, теми яких були вивчені на попередніх заняттях.
Практичне знайомство з експериментальним вивченням природи найбільш продуктивно у формі невеликих самостійних спостережень, дослідів. Для виконання повинні даватися в першу чергу такі досліди і експерименти, які підводять учнів до знаходження закономірностей. Експериментальні завдання можна давати в якості індивідуальних або групових робот для 2-3 учнів за їх вибором для виконання на протязі декількох занять.


Досліди, спостереження та самостійні експерименти розраховані на використання типового обладнання кабінету фізики.
Роботу з екологічного виховання учнів доцільно розпочати, розкриваючи питання про явища, які вивчає фізика, загострюючи увагу учнів на практичному значенні цієї науки для розуміння явищ неживої та живої природи. Вивчення законів фізики в багатьох випадках пов’язано з вивченням змін у природі. Треба запропонувати учням навести приклади таких змін. Узагальнюючи  їх, підводимо до розуміння необхідності уточнення цілей наук про природу, яке полягає в тому, що сьогодні, у зв’язку з погіршенням умов життя, вже недостатньо відкрити закони і використати їх для потреб людини. Сьогодні дуже важливо передбачити, щоб ці застосування не викликали негативних наслідків для природи. Потрібно ознайомити учнів з прикладами застосування фізичних законів, у вирішенні природоохоронних проблем (опріснення води, методи очищення повітря тощо).

Немає коментарів:

Дописати коментар