Елективний курс
“Екологічне виховання учнів в позакласний час під час вивчення фізики”.
Складається з метою розв’язати екологічні проблеми, зберегти природу для
нащадків під силу тільки людям з високим рівнем екологічної культури і високим
почуттям відповідальності за результати своєї діяльності в природі. Комплексний
характер екологічних знань обумовлює те, що вивченням предметної області
екології займаються природничі, суспільні і технічні науки. Повне уявлення про
екологічні проблеми можна сформулювати тільки на меж предметній основі.
Важливою
вимогою до методів навчання є те, що вони повинні стимулювати інтерес до
фізико-екологічного матеріалу і сприяти розвитку мотивації природоохоронної
діяльності учнів. Значною мірою реалізації цих вимог відповідають пізнавальні
ігри, навчальні дискусії, створення емоційно-моральних ситуацій.
Одне з головних
місць в екологічному вихованні учнів посідає формування в них екологічних умінь
і навичок, виробленню вміння оцінювати стан навколишнього середовища сприяє
залучення учнів до виконання вправ на:
•
Знаходження значень
фізичних величин у довідниках;
•
Вимірювання значень
фізичних величин за допомогою приладів;
•
Обчислення значень
фізичних величин за формулами і показами приладів;
•
Розв’язування задач і
аналіз знайдених результатів.
•
Процес екологічної
освіти даного курсу починається з вивчення фізики у 7-8 класах і має деякі
характерні особливості:
– Він є логічним продовженням процесу екологічної освіти в попередніх класах,
оскільки до складу природознавства, біології і фізичної географії входить
багато елементів екологічних знань;
– Він будується на елементах тих фізичних знань, які дістають учні в курсах
природознавства, фізичної географії, біології;
– Обмеженість природничо-наукових знань на цьому ступені вивчення фізики
зумовлює відсутність умов для формування уявлення про природу як цілісну
систему.
– Даний курс розв’язує слідуючи задачі:
Розвиток пізнавальних інтересів, інтелектуальних та творчих здібностей учнів під час самостійного набування знань і навичок з фізики, використовуючи різноманітні джерела інформації в тому числі засобів сучасних інформаційних технологій;
Розвиток пізнавальних інтересів, інтелектуальних та творчих здібностей учнів під час самостійного набування знань і навичок з фізики, використовуючи різноманітні джерела інформації в тому числі засобів сучасних інформаційних технологій;
– Поширення знань про матеріальний світ і методах наукового пізнання природи;
– Набування вмінь проводити спостереження, планування і виконання
експериментів, пропонувати гіпотези і будувати моделі для пояснення
експериментальних фактів;
– Виховання навичок співробітництва, поважного відношення до думки опонента в
процесі дискусії, розвиток здібностей давати морально-етичну оцінку фактам;
– Очікувальні результати занять:
– Розвиток пізнавальних інтересів, інтелектуальних та творчих здібностей на
основі досліду самостійного набування нових знань, аналізу і оцінки нової
інформації;
– Отримання уявлень про методи наукового пізнання природи і сучасної фізичної
картини світу;
– Свідоме самовизначення учнів відносно профілю подальшого навчання або
професіональної діяльності;
– Набування досвіду пошуку інформації з заданої теми, складання реферату і
усного докладу з даного реферату, навичок проведення дослідів з використанням
простих фізичних приладів і аналізу отриманих результатів.
Курс побудовано
з опорою на знання та вміння, які отримали учні при вивченні фізики в школі.
При вивченні
даного елективного курсу акцент робиться не стільки на набування додаткової
суми знань з фізики, скільки на розвиток здібностей самостійно набувати знання,
критично оцінювати отриману інформацію, висловлювати свою точку зору,
вислуховувати інші думки і конструктивно обговорювати. Тому ведучими формами
занять можуть бути семінари та практичні заняття. Теми наступних семінарів
оголошуються заздалегідь і кожен учень має можливість виступити з основним
повідомленням на одному з занять. На семінарських заняттях виступають учні, які
підготували демонстраційний експеримент, який ілюструє ті досліди, теми яких
були вивчені на попередніх заняттях.
Практичне знайомство з експериментальним вивченням природи найбільш продуктивно у формі невеликих самостійних спостережень, дослідів. Для виконання повинні даватися в першу чергу такі досліди і експерименти, які підводять учнів до знаходження закономірностей. Експериментальні завдання можна давати в якості індивідуальних або групових робот для 2-3 учнів за їх вибором для виконання на протязі декількох занять.
Практичне знайомство з експериментальним вивченням природи найбільш продуктивно у формі невеликих самостійних спостережень, дослідів. Для виконання повинні даватися в першу чергу такі досліди і експерименти, які підводять учнів до знаходження закономірностей. Експериментальні завдання можна давати в якості індивідуальних або групових робот для 2-3 учнів за їх вибором для виконання на протязі декількох занять.
Досліди,
спостереження та самостійні експерименти розраховані на використання типового
обладнання кабінету фізики.
Роботу з екологічного виховання учнів доцільно розпочати, розкриваючи питання про явища, які вивчає фізика, загострюючи увагу учнів на практичному значенні цієї науки для розуміння явищ неживої та живої природи. Вивчення законів фізики в багатьох випадках пов’язано з вивченням змін у природі. Треба запропонувати учням навести приклади таких змін. Узагальнюючи їх, підводимо до розуміння необхідності уточнення цілей наук про природу, яке полягає в тому, що сьогодні, у зв’язку з погіршенням умов життя, вже недостатньо відкрити закони і використати їх для потреб людини. Сьогодні дуже важливо передбачити, щоб ці застосування не викликали негативних наслідків для природи. Потрібно ознайомити учнів з прикладами застосування фізичних законів, у вирішенні природоохоронних проблем (опріснення води, методи очищення повітря тощо).
Роботу з екологічного виховання учнів доцільно розпочати, розкриваючи питання про явища, які вивчає фізика, загострюючи увагу учнів на практичному значенні цієї науки для розуміння явищ неживої та живої природи. Вивчення законів фізики в багатьох випадках пов’язано з вивченням змін у природі. Треба запропонувати учням навести приклади таких змін. Узагальнюючи їх, підводимо до розуміння необхідності уточнення цілей наук про природу, яке полягає в тому, що сьогодні, у зв’язку з погіршенням умов життя, вже недостатньо відкрити закони і використати їх для потреб людини. Сьогодні дуже важливо передбачити, щоб ці застосування не викликали негативних наслідків для природи. Потрібно ознайомити учнів з прикладами застосування фізичних законів, у вирішенні природоохоронних проблем (опріснення води, методи очищення повітря тощо).
Немає коментарів:
Дописати коментар