Системою
навчально-виховного процесу, що діяла і продовжує діяти в нашій країні,
передбачається оволодіння знаннями з боку учнів і розвитку молодого
підростаючого покоління.
Цю задачу кожен вчитель
вирішує в ході викладання того чи іншого предмета. Успіх роботи вчителя фізики
залежить від того, наскільки певно він уміє розкрити їх науковий і світоглядний
потенціал, чи володіє він діалектичним підходом до вирішення цілої низки
методичних проблем.
Пізнання сутності
об'єктивної реальності - одна з цілей
навчання. В основу процесу навчання покладені дві класичні формули та форми:
“Пізнання є
відображенням у свідомості людини об’єктивно існуючої реальності”.
Від живого споглядання
до абстрактного мислення і від нього до практики”. Саме такою формулою
визначається діалектичний шлях пізнання істини.
Дуже важливим елементом
сучасної технології навчання є розвиток екологічної культури учнів на уроках
фізики. Досвід застосування дозволяє зробити висновок, що введення його суттєво
підвищує мотивацію навчання і зацікавленість учнів, дозволяє розкрити їх
творчий потенціал і виховує любов та повагу до природи, навколишнього
середовища.
АКТУАЛЬНІСТЬ даної теми допомогла видвинути гіпотезу: якщо
діючі підручники фізики доповнити екологічними питаннями, розрахунками,
задачами на основі краєзнавчого матеріалу, якісними задачами з використанням
регіонального матеріалу, то він буде розв'язувати задачу і екологічного
виховання теж.
Виходячи з цієї гіпотези, я вважаю за мету :
скласти систему роботи з екологічного виховання на уроках фізики, розробити
серію уроків, завдань, питань, задач на основі регіонального матеріалу.
Для реалізації даної мети я вважаю за потрібне
– розглянути з філософської точки зору екологічну проблему, як глобальну
проблему людства; розкривати питання з екології, як науки невідривно пов'язану з фізикою, ознайомити з
екологічною обстановкою нашого краю.
Працюючи над даною темою дуже важливу роль
відіграє додаткова література. Це книги вчених екологів Ф.Дре і В.Дежкіна, які
дають уявлення про науку – екологію, статті вчених – філософів З.Абдулаєва,
А.Н.Чумакова, які розкривають екологічні проблеми в світі та шляхи їх вирішення
тощо.
Суспільство на мій погляд, не виживе без
екологічного підсвідомості. Ця підсвідомість
повинна проникнути у всі галузі науки, техніки і виробництва і змінити
їх так, щоб вони сприяли виживанню людству, а не його гібелі. Учням потрібно
знати екологічні норми, правила поведінки, мати високий рівень екологічної
культури.
“Екологическая культура – это совокупность
определенных материально-технических отношений людей к природе и друг к другу
по поводу природы».
Молоде покоління, школярі уособлюють найближче
та віддалене майбутнє. І тому учнів потрібно зацікавити в благополуччі та
сприятливості цього майбутнього. Дитину потрібно залучити до природи, до її логіки, і тим початкам, з
яких людство колись відтворилось.
Процес формулювання екологічної культури в
учнів, я вважаю, що потрібно розглядати як єдність трьох проблем:
Широке розв'яснення гибельних наслідків
забруднення навколишнього середовища, безперервність змін і розвитку природи.
Екологічний підхід до організації навчальної
діяльності, що дуже важливо – використовуючи регіональний матеріал.
Формування екологічної підсвідомості..
Враховуючи актуальність екологічної освіти і
навчання в школі, я вважаю за потрібне окреслити коло завдань щодо виховання у
школярів екологічної культури, зокрема оволодіння певною сумою спеціальних
знань, виявлення готовності здійснювати природоохоронну роботу та вміння
розв'язувати відповідні завдання в процесі роботи. З урахуванням цього, я
вважаю за потрібне:
Дати учням необхідні знання про навколишнє
середовище як цілісну систему взаємопов'язаних явищ з фізикою; допомогти їм
усвідомити, що будь-яке втручання в природу може привести як до позитивних, так
і до негативних наслідків для здоров'я людей.
Акцентувати увагу на тому, що виникнення
проблеми охорони навколишнього середовища – це результат нераціонального
господарювання людини, особливо на сучасному етапі інтенсивного розвитку науки
і техніки. Ознайомити учнів з існуючою екологічною ситуацією в конкретних
регіонах України, також на місцевому матеріалі.
Показати взаємодію фізики, як науки і
навколишнього середовища.
Я вважаю, що невід'ємний зв'язок фізики з
екологією сприятиме:
·
здобуттю
учнями системи знань, ознайомленню їх із загальнонауковими питаннями охорони
природи;
·
формуванню
навичок і вмінь;
·
розвитку
мотивів природоохоронної діяльності.
Враховуючи в процесі вивчення фізики науковий
світогляд учнів, екологічну культуру, необхідно при розгляді різних фізичних
явищ і фізичних понять одночасно з вияснення їх матеріалістичної сутності,
.розкривати і підкреслювати:
а) загальний зв'язок і взаємозалежність,
закономірність всіх явищ природи;
б) перехід кількісних змін в природі, в
корінні якісні;
в) наявність внутрішніх протилежностей, в
боротьбі яких відбувається розвиток явищ природи;
г) наявність елементів циклічності і
необережності в розвитку явищ природи, фізики і техніки.
Вже на самому початку вивчення фізики
підтвреджується безперервність найрізноманітніших змін в наколишньому світі.
Я вважаю за потрібне, вже починаючи з перших
уроків пояснювати учням, що все в природі змінюється. Одні зміни відбуваються
незалежно від людини: день змінюється ніччю, а ніч – днем, ясна сонячна погода
змінюється дощем, а дощ – сухою, сонячною погодою. Інші зміни відбуваються
внаслідок діяльності людини: зливок металу перетворюють на заводі в частину
машини або в ту чи іншу деталь; із деревини отримують папір або штучну тканину;
засобами транспорту люди і вантажі пересуваються на великі відстані по землі,
по воді і в повітрі тощо, що впливає на екологію в цілому.
На перших же уроках фізики у 7 класі учні
дізнаються про те, що фізичні тіла можуть змінювати свій стан: із твердого
переходити в рідкі; із рідких -в
газоподібні і навпаки.
Далі, при вивченні навчального матеріалу, я
вважаю за потрібне, з'ясувати з учнями причину зміни стану тіла: деформацію і
зміну руху, явище теплового розширення тіл, внаслідок якого змінюються
геометричні розміри і форма тіл.
Будь-який перехід одного виду енергії в інший
шляхом мікропроцесів (теплота0 або макропроцесів (робота) є зміна руху матерії
(речовини або поля).
Ідею про зміну, рух у всіх без винятку
фізичних явищах, процесах укріпити в свідомості учнів, щоб у них навіть і думки
не могло виникнути про матерію без руху, або про рух без матерії, що все, що
робить людина повинно позитивно впливати на природу в цілому.
Так при вивченні теми “Атмосферний тиск”
потрібно пояснювати стан навколишнього природного середовища. Викликає
занепокоєння можливе підвищення (на 15 %) концентрації вуглекислого газу в
атмосфері, що може зумовити підвищення середньорічних температур у середніх
широтах на 2 – 3 ºС, в полярних – на 5 -10 ºС. Це в свою чергу, може спричинити
швидке таїння полярного снігу, підвищення рівня води у Світовому океані та
затоплення деяких приморських районів. Використання фреонових аерозолів та
польоти реактивних літаків зумовлюють зменшення озонового шару планети і, як
наслідок, зниження врожайності сільськогосподарських культур, зростання
онкологічних захворювань.
Але вважаючи, що ми
живемо на березі Азовського моря – в повітрі знаходиться необхідний йод.
При поясненні теми
“Рідини”, треба зробити акцент на те, що вода – один з найпоширеніших мінералів
на землі. Вона займає 71 % земної поверхні, у вільному чи зв'язаному стані
оточує нас скрізь. Запаси води на землі величезні. Проте це переважно солона
вода світового океану. Запаси прісної води, потреба людини у якій є особливо
великою незначні (35029, 21 тис. км2) і вичерпані. Головним водним джерелом
України є Дніпро. Водні ресурси його басейну становлять 80 % усіх водних
ресурсів України. З усіх джерел забруднення води основне значення мають
виробничі стічні води. Найшкідливіші забруднювальні речовини, що потраплять у
водні джерела із стічними водами, нафта і нафтопродукти, важкі метали,
синтетичні поверхнево-активні речовини (СПАР), феноли, ароматичні сполуки,
пестициди, бензапірен, радіонукліди.
У всьому світі відмічено
виснаження підземних вод, осушення верховних болот, гібель багатьох рік через
знищення лісних маивів. Також серйозна проблема забруднення поверхових і
підземних вод. Погіршується якість води у Дніпрі. Через декілька років при
такому відношенні вода буде непридатною для пиття і поливів. Погіршується стан
вод і закритих водоймів через стоки підприємств, які знаходяться неподалік.
Забруднюються і моря. Все це треба обов'язково розповідати дітям; на уроках
фізики, але давати матеріал – акцентуючи на регіональному матеріалі. Так як ми
живемо на березі Азовського моря, то я вважаю за потрібне, пояснюючи теми
“Архімедова сила”, “Плавання судів” тощо – розповідати про екологічний стан
Азовського моря. Перерахувати всі заводи, які мають стоки у моря. Якщо не
контролювати, море може стати величезною корзиною сміття, яка приведе до
оскуднення живих форм світового океану, збільшенню зон екологічного лиха,
бурхливому цвітінню водоростей. Через
забруднення моря видушуються цвітінню водоростей. Через забруднення моря
видушуються промислові риби. В нашому місті мають стоки такі заводи, як “Азмол”
– нафтомаслозавод, “Азовський кабельний завод”.
Загальний зв'язок і
взаємна залежність, закономірність всіх фізичних явищ природи знаходять
відображення в тому, що фізика як наука має внутрішню логіку, наслідком якої є
те, що програма з фізики пропонує для вивчення в середній школі не випадкову
сукупність фізичних явищ, понять і фактів, ізольованих і незалежних один від
одного, а суворо окреслене коло систематичних знань.
Позитивний результат
дають навчальні конференції екологічного напрямку. Я проводжу ряд таких
конференцій, основою змісту яких були головні розділи курсу фізики 7 класу.
Досвід показав, що діти з цікавістю приймають участь у цих конференціях, тому
така форма роботи дає гарний ефект у їх екологічній підготовці до життя. Разом
з цим, вона розвиває самостійність учнів, їх вміння працювати з додатковою
літературою, складати плани, тези, а також конспекти докладів і повідомлень.
Типи конференцій.
•
Доклади
і повідомлення учнів розширюють і узагальнюють раніше вивчені екологічні
знання.
•
“Брейн-ринги”
– за круглим столом, на яких повторюються і уточнюються знання при
співставленні різних точок зору.
•
“Змішані”
конференції – повторення, систематизація, узагальнення екологічних знань з
використанням нового матеріалу.
Всі теми конференції
повинні відповідати вимогам шкільної програми. Обов'язково повинно визначити
цілі і задачі конференції; складається план, підбирається література, необхідне
обладнання, наочні посібники,
підбираються фільми з відеоенциклопедії для дітей (збірник Оксфордської
відеоенциклопедії для дітей.
Виходячи з цього, можна
зробити висновок: дана форма роботи дає позитивний ефект в екологічній
підготовці учнів до життя. Розвиває самостійність учнів, вміння працювати,
складати плани відповідей, тези, конспекти.
Вже декілька років у
шкільну програму включена обов'язкова шкільна практика. Я пропоную після 7-го
класу включити до шкільної практики декілька видів екскурсії. Я вважаю, що
екскурсії закріплюють, конкретизують, удосконалюють знання, сприяють виробленню
вмінь і навичок, розвивають екологічне сприйняття природи.
Ек4скурсії допомагають
не тільки формувати в учнів образні уявлення і поняття взаємозв’язків і
взаємозалежностей у природі та зв'язків між людською діяльністю і природою, а й
розвивати просторові уявлення, спостережливість, ініціативу, самостійність у
набуванні знань, потяг до дослідництва, навички колективної праці; наближати
навчання до життя, виховувати любов до рідної природи.
Успіх екскурсії залежить
від:
•
Чітко
визначити її тему і мету;
•
Самостійно
відвідати місце екскурсії, вивчити його, намітити об'єкти для вивчення;
•
Скласти
план екскурсії і познайомити з ним учнів, вказати, яке обладнання треба взяти з
собою;
•
Точно
визначити тривалість екскурсії;
•
Розподілити
дослідницьку або практичну роботу між ланками і окремими учнями;
•
На
кожній екскурсії обов'язково показувати учням досягнення людей у вивченні,
охороні і раціональному використанні природи;
•
Обов'язково
опрацювати і оформляти матеріали екскурсії, робити творчий звіт.
•
Після
екскурсії обов'язково потрібно зробити висновки, опрацювати в класі або вдома
матеріали екскурсії.
Використовуючи
регіональний матеріал можна запропонувати дітям відвідати такі підприємства, як
міськводоканал, очисні споруди, крупні підприємства міста: Нафтомаслозавод, ООО
Азовкабель та інші. Важливо зробити акцент на показники впливу підприємства на
стан навколишнього середовища:
•
Екологічність
випускної продукції;
•
Вплив
на водні ресурси;
•
Вплив
на повітряні ресурси;
•
Вплив
на матеріальні ресурси;
•
Вплив
на земельні ресурси.
За показниками
організаційно-технічного рівня природоохоронної діяльності підприємства можна
виділити:
•
Оснащеність
джерел забруднення очисними спорудами;
•
Пропускна
діяльність очисних споруд;
•
Прогресивність
використовування очисного обладнання;
•
Контроль
за функціонуванням очисного обкладання;
•
Раціональність
існуючої структури природоохоронної діяльності.
Зараз стало зрозумілим,
що екологічно чиста промисловість більше не питання розкоші, а необхідність.
Екологічна політика може сприяти оптимізації управління ресурсами.
Я тут, щоб поділитися своїми свідченнями про те, що зробила для мене добра довірена кредитна компанія. Мене звати Нікіта Таня, росіянка, я прекрасна мати трьох дітей. Я втратила свої кошти, намагаючись отримати позику, мені і дітям було так важко, я пішла в Інтернет, щоб отримати допомогу в позиці. втратив до одного вірного дня, коли я зустрів цього свого друга, який нещодавно забезпечив позику у дуже чесного чоловіка, містера Бенджаміна. Вона познайомила мене з цим чесним офіцером з питань позик, містером Бенджаміном, який допоміг мені оформити позику протягом 5 робочих днів, і я назавжди буду вдячний містеру Бенджаміну за допомогу мені знову стати на ноги. Ви можете зв’язатися з містером Бенджаміном електронною поштою: 247officedept@gmail.com, вони не знають, що я роблю це для них, але я просто повинен це зробити, тому що там багато людей, які потребують допомоги у позиці, будь ласка, прийдіть до цього чесного чоловіка, і ти також можеш бути врятованим. WhatsApp: (+ 1 989-394-3740)
ВідповістиВидалити